15.10.26-WYX-P.V.NL

15 februari 2016,  zijn verscheidene inwoners samengekomen om te praten over ons centrale project van het buurtcomité De Wand-Pagodes-n. Een eerste creatieve vergadering, waar iedereen zijn mening en suggesties kon geven.

De volgende stap zal een afspraak met Ans Persoons zijn, Schepen van participatie. Voor bijwonen even, het comité contacteren  via onze mail : info@dewandpagodes-n.be

12512546_1681472842092935_6772532590833651118_n[1]

  1. Doelpubliek : alle buurtbewoners.  er moeten zeker stands zijn voor zowel families als ouderen
  1. Mogelijk plaatsen:
  • Wannekouterlaan (aan de kant van de apotheek)
  • Het pétanque terrein
  • Jean de Bolognelaan
  • Op de speelplaats van een school.
  • Is een overdekte marktplaats voor de winter mogelijk? ( nog uit te diepen)
  1. Frequentie van de markt:
  • één keer per week
  • Vrijdagavond
  • Zondag voormiddag/ late ochtend (vanaf 11h)
  • Woensdag in de late namiddag

Opmerkingen :

    • De straten moeten 2 uur voor aanvang van de markt al afgesloten worden
    • In functie van de keuze van de uren (ochtend of avond), zal de doelgroep verschillen
    • Als we de markt in de late namiddag houden, moeten we de mensen aantrekken vanaf het einde van de schooldag anders riskeren we dat de mensen niet terugkomen.
  1. Partners :
  • Politie
  • Handelaars in voedingswaren uit onze buurt.
  • La ferme des Pillifs
  • De lokale boeren
  • Jongerenverenigingen
  • Scholen
  • De stadsboerderij
  • De stad Brussel
  • Coprosain
  1. Communicatie :
  • Een permanente Banner boven het rond punt De Wand – Wannekouter
  • Gebruik van de reclamepanelen van  JC Decaux
  • Een Artikel in BrusselAir
  • de TV uitzending: On n’est pas des pigeons – Bx1
  1. Type handelaars : Wij blijven bij het idee van een lokale markt, met een zo kort mogelijke cyclus, slimme landbouw initiatieven, Indien mogelijk zelfs bioproducten.
  • Ruilhandel (opletten met het beheer van overschotten)
  • Vers vruchtensap
  • Wijnen
  • Kaas en melkproducten
  • Brood en  Patisserie (ook zonder gluten)
  • Food Trucks – Tapas
  • Gebraden kip – lokale Charcuterie
  • Vishandel (ethisch verantwoorde visvangst)
  • Veganistisch
  • Gedroogde groenten
  • Kruiden
  • Oxfam
  • Honing
  • Kraampjes ook voor kids: Warme chocmelk, pannenkoeken en wafels, …
  • Multiculturele stands
  1. Concept :
  • Het idee is om afval zoals plastic zakjes te vermijden (Er zal dan mogelijk een kraampje met herbruikbare linnenzakken komen).  We kunnen aan het doelpubliek voorstellen om zelf herbruikbare doosjes, bokalen, zakken, … mee te nemen.
  • De markt kan aangepast worden in functie van bestaande evenementen, zoals grote feesten, de nationale feestdagen van de landen vertegenwoordigt door onze buurtbewoners , …
  • Het buurtcomité zal de organisatie van de markt in handen moeten houden om te vermijden dat er te hard afgeweken wordt naar en ander concept dat ons (de buurt) niet aanstaat.
  1. Aandachtspunten :
  • De plaatsverdeler : Dit is een zware taak om op zich te nemen. Er zal een adresboek nodig zijn om steeds alle staanplaatsen goed in te vullen.   We kunnen beroep doen op de plaatsverdelers van de stad. Dit houd het risico dat de gekozen standhouders niet overeenstemmen met onze verwachtingen.
  • Als we ervoor kiezen om deze job in het buurtcomité te houden,zullen er een 10-tal personen mee moeten opvolgen (in beurtrol) om een constante dienstverlenging te garanderen (in geval van ziekte, vakantie, etc..) ,
  • Er is voldoende startbudget nodig
  • We moeten nadenken over de opkuis na de markt. (er is nood aan een aanvulling op de kuis door de stad)
  • Als we de  Jean de Bolognelaan als locatie kiezen blijft de toegang tot privé parkings/ garages een pijnpunt.
  • Als we muzikale animatie willen, moeten we denken aan de SABAM bijdrage.
  • We moeten samenwerken met Atrium (of hun vervangers), want zij kunnen ons informatie bieden die ons zal helpen bij het nemen van belangrijke beslissingen.

Pin It on Pinterest

Share This